Do značnej miery autobiografický film je utkaný zo snov, náznakov, asociácií a metafor, zo zvláštnej prchavej matérie. Introspekcia na pomedzí duševného obnaženia, z ktorej cítiť racionálny chlad sebaspytovania. V kompozícii podľa hudobného princípu sa neustále prelína život so symbolikou, čo autorovi umožňuje prechádzať z malého časopriestoru choroby do veľkého časopriestoru svojich rodičov a blízkych, histórie rodnej krajiny a sveta. Opakujúce sa zábery zrkadiel – metafor vnútorného zraku – umocňujú ideu potrebného vhliadania do seba z odstupu. Majú však viacero „funkcií“, magických i kultúrnych, ako o tom vypovedá ikonografická schéma stredovekého a renesančného umenia, prítomného vo filme ukážkami Leonardových kresieb. 40-ročný Alexej si v dialógu s matkou ujasňuje, čím ho poznačilo detstvo (zjavujúce sa mu v snoch), dopåňa biele miesta svojej pamäti. V nemocnici má čas na bilancovanie života, v ktorom sa rovnako ako jeho rodičia rozviedol a pripravil tak synovi situáciu, ktorú sám prežil. Poeticko-filozofický komentár tvoria verše režisérovho otca Arsenija Tarkovského, vyjadrujúce vieru v život (jeho odchod z rodiny je pre autora záhadou, ktorú sa snaží pochopiť). Mladú matku aj bývalú manželku protagonistu hrá tá istá herečka, matku v scénach zo súčasnosti predstavuje skutočná Tarkovského matka. Jediným šťastím matky boli deti, zrodené do desaťročia strachu z represií a vojny, do situácie hrdo prekonávanej núdze. Nezabudnuteľná je snovo nádherná farebná kamera Rerberga v záberoch rodného domu, lúky čerenej závanom vetra, v kompozícii interiérov (džbán s mliekom, karafa s vodou, miznúci opar na lesklej doske stola po šálke s horúcim čajom, sklo zrkadiel a okien, otvárajúce a zatvárajúce sa dvere, záclony vo vetre, obhorená izba, po stenách ktorej steká voda). Idylické krajiny detstva kontrastujú s dokumentárne videnou realitou života dospelých (scéna v tlačiarni, španielska občianska vojna, dobytie Berlína, atómový výbuch, čínski maoisti...). Pohľad Aľjošu je poznačený životnými neúspechmi, zlým svedomím, skepsou, z otcovho pohľadu vyžaruje múdry optimizmus. Symbolický je už prológ filmu: Aľjošov syn sa díva na televíziu, kde logopédka lieči hypnózou zajakavého študenta snímaním nehybnosti a strachu z vlastného hlasu, aby mohol hovoriť nahlas a zreteľne celý život. Osud jednej ruskej rodiny, v ktorej sa prejavuje kolobeh času, v ktorej syn, opustený otcom, sa môže stať otcom, ktorý opustí syna, kde postava matky – svätej v synovskej láske, v pamäti detstva – sa môže zrazu odraziť ako mučivá šaľba ženy, matky tvojho syna, tebou zradenej a opustenej. Najosobnejší film geniálneho tvorcu je autorovým súdom svedomia, cestou k očisteniu utrpením, k návratu (v záverečnom obraze zostarnutá, nesmrteľná matka vedie veterným svetlým dňom svoje deti, ktoré pre ňu navždy zostali deťmi).
Réžia: Andrej Tarkovskij
Scénar: Andrej Tarkovskij
Kamera: Georgij Rerberg
Hudba: Eduard Nikolajevič Artěmjev
Hrajú: Margarita Těrechova, Oleg Jankovskij, Filipp Jankovskij, Ignat Danilcev, Nikolaj Griňko, Alla Demidova, Anatolij Solonicyn, Innokentij Smoktunovskij
Lisa (Alla Demidova), Natalya (Margarita Terekhova), The Father (Oleg Yankovskiy), Aleksei - Five Years Old (Filipp Yankovskiy), Ignat (Ignat Daniltsev), Printery Director (Nikolay Grinko), Military trainer (Yuriy Nazarov), Forensic doctor (Anatoliy Solonitsyn), Nadezha - Mother of twelve-year-old Alexei (Larisa Tarkovskaya), Nanny / Neighbour / Strange woman at the tea table (Tamara Ogorodnikova), Yuri Zhary (Yuri Sventisov), Aleksei (hlas) (Innokentiy Smoktunovskiy), Father (Arseniy Tarkovskiy), A Spaniard (E. Del Bosque), A Spaniard (Ángel Gutiérrez), A Spaniard (Tatiana Del Bosque), A Spaniard (Teresa Del Bosque), A Spaniard (L. Correcer), A Spaniard (Diego García), A Spaniard (Teresa Rames), Red-head (Olga Kizilova), Bearded Doctor (Aleksandr Misharin), (Margarita Těrechova), (Oleg Jankovskij), (Filipp Jankovskij), (Ignat Danilcev), (Nikolaj Griňko), (Anatolij Solonicyn), (Innokentij Smoktunovskij), (Tamara Reshetnikova)
Rozpočet: RUR 622 000 (odhadované)
Zisky za prvý víkend premietania v USA a Kanade: $11 537
Celkovo v USA a Kanade: $22 168
Celosvetové zisky: $119 266
Celé časti
pozajtra (pon) o 10:30 Sila ženy II. (9-10)
31.05. (o 3 dni v uto.) o 02:25 Sila ženy II. (9-10)
Celé časti
Druhá šanca (2022)
© TV-archiv |
celé filmy zdarma |
www.pirati.cz |
Hľadanie osôb na Slovensku | Rodokmeň | Create your family tree for free | GDPR