Metaforicky ladený legendárny film apeluje na aktivizáciu historického, mravného a právneho vedomia spoločnosti a ako „indikátor prestavby“ sa stretol s obrovským celosvetovým ohlasom. Fantaskné s reálnym a fikcia s historickými faktami sa spájajú v troch časových vrstvách, prepojených ornamentalisticky skomponovaným sujetom s množstvom emocionálne i intelektuálne provokujúcich symbolov. Politická alegória o diktátorských režimoch a kultoch osobnosti (démonický antihrdina Varlam Aravidze nosí cviker ako Berija, fúziky ako Hitler, argumentuje ako Stalin, vzdialene pripomína Mussoliniho) nesie najzreteľnejšie analógie so stalinizmom a jeho dedičstvom. Protikladom diabolského ničiteľa je postava maliara, zosobňujúca mravné presvedčenie a tvorivú silu. Proti postave odhodlanej ženy, ktorá vykopaním mŕtveho diktátora z hrobu demonštruje nezmieriteľnosť s jeho „pamiatkou“ (je zodpovedný za neslýchané represálie), stojí Varlamov syn Abel (hraný rovnakým hercom), pokračujúci jemnejšími metódami v otcových praktikách. K pokániu ho doženie až osobný otras v podobe zúfalého činu svojho syna, ktorý si neodčiniteľnú vinu predkov konečne uvedomí (po synovej samovražde zlomený Abel sám vykope otcovo telo z hrobu a hodí ho krkavcom). S predstavou času ako špirály opakujúcich sa udalostí súvisí nezvyčajná výprava diela: popri archaických policajných „antonoch“, ťahaných koňmi, sa tu objavujú moderné motocykle a zbrane, vykonávateľmi represií sú stredovekí zbrojnoši, zatiaľ čo jeden zo sudcov sa pri procese zabáva s Rubikovou kockou. S podobou času ako okamihu, rozprestretého do dlhého, hlbokého zážitku, súvisí prológ a epilóg diela, ktoré možno chápať ako hrdinkinu víziu o temnej vláde zla a nevyhnutnosti jeho dôsledného potrestania. Táto vízia sa jej vynorí v mysli medzi prípravou dvoch tôrt ako reakcia na správu o diktátorovej smrti.
Réžia: Tengiz Abuladze
Scénar: Tengiz Abuladze, Nana Džanelidze, Rezo Kveselava
Kamera: Michail Agranovič
Hrajú: Merab Ninidze, Avtandil Macharadze, Rezo Esadze, Kachi Kavsadze, Ija Ninidze, Amiran Amiranašvili, Leo Antadze, V. Andžaparidze, David Giorgobiani, Georgij Mataradze, Tristan Saralidze