klapac (07.06.2017)
l_k: Nevedomosť hriechu ... nečiní?(komentár k domnelej recenzii filmu Les Habitants)Pri hodnotení filmu Raymonda Depardona, Les Habitants, na portáli kinema.sk, osvedčila „recenzentka” Hana Lippová aj napriek tomu, že istú mieru evidencie faktov naznačuje – predovšetkým veľkú intelektuálnu pohodlnosť, aká, zdá sa, plynie z prostoduchosti, pretože nikto, kto vládne aspoň štipkou apriórnej sebareflexie, by vlastnú mentálnu insuficienciu nielenže neinzeroval, nevraviac o tom, že by ju – „prezlečenú za názor”, vystavoval na obdiv. Nehodlám tu, Lippovej text, pitvať vetu po vete, miesto toho iba, „pars pro toto”, glosujem jednu pasáž. Citujme teda „recenzentku”:„Každopádne, nesmieme zabúdať na to, že film nevznikol žiadnou relevantnou sociálno-vednou metodikou [?], preto, nech už si o jeho výsledku myslíme(!) čokoľvek, nie je dôkazom absolútne ničoho [sic].Je to len subjektívny a nijak zvlášť neučesaný [?!] umelecký záznam náhodných ľudí v náhodných situáciách [!], a tak k jeho (potenciálne možno až nebezpečne náhodnej výpovednej hodnote) aj treba pristupovať” [hranaté zátvorky: L. K.] To hlavné, čo ma podnietilo k zaujatiu stanoviska a kvôli čomu túto ukážku „recenzentkinej”, okázalej nadutosti uvádzam v plnom rozsahu, je presvedčenie, že to je práve „argumentačná vybavenosť”, ktorá spôsobila nulitnú vypovedaciu hodnotu jej textu.Odporúčam Hane Lippovej do pozornosti, povedzme, publikáciu P. Sztompku: „VIZUÁLNÍ SOCIOLOGIE, Fotografie jako výskumná metoda” (vyd. Sociologické na-kladatelství, Praha 2007), dostupnú aj u nás, so želaním, že azda porozumie rozdielu medzi slovami: „vidieť” a „pozerať sa”. (pozri: Sztompka, 2007: 51).Význam tejto pasáže spomenutej knihy by azda bolo možné parafrázovať aj tak, že: „Lippová sa síce pozerá, ale nevidí”; nech je už príčina akákoľvek. V zmienenej publikácii by ostatne „recenzentka” našla o. i. aj informáciu o metódach, aké sa vo vedeckej subdisciplíne vizuálnej sociológie používajú a potom by azda dokázala identifikovať (a nie len irelevantne popierať!) tie, ktoré informovali aj tento Depardonov dokumentárny film. Snímka Les Habitants síce nie je „aktom, deklaratívne vedecko-výskumným”, to však ani v naj-mennšom nezakladá dôvod k jej plytkému deklasovaniu – podsúvaním akejsi „vedeckej menejcennosti” umeleckému vyjadreniu, čo Lippová vzápätí ponecháva bez argumentov [pripomeňme si znovu citát: „Je to len subjektívny a nijak zvlášť neučesaný [?!] umelecký záznam...”] – znova konštatujme, že Lippová „sa síce pozerá, ale nevidí” a preto vo svojej „interpretácii” úplne zlyhala.Je však pravda možné, že Hana Lippová svoj funkčný analfabetizmus iba predstiera a plní takto podmienky udelenia honoráru – de facto teda pôsobí ako troll.5. júna 2017 Ladislav Kubo
|