10.01.2021
Režisér oceňovaného filmu Služobníci Ivan Ostrochovský: Všetci niečomu slúžime
Ako ste sa dostali k téme kolaborácie cirkvi s totalitným režimom? So scenáristom Markom Leščákom sme ju objavili cez herca Vlada Zboroňa, ktorý vo filme aj vystupuje. Študoval na bohosloveckej fakulte v Bratislave v rokoch 1982 až 1984. Vyhodili ho za jeho prístup, ex post mu však bola navrhnutá spolupráca so Štátnou bezpečnosťou. Ak by podpísal, dostali by ho späť na školu. Odmietol, ale vďaka jeho príbehu sme sa začali zaujímať o túto tému, o prostredie školy, čo sa tam dialo počas normalizácie, o hladovku bohoslovcov, ktorá sa udiala v roku 1980, o smrť tajného kňaza v roku 1983. Chceli sme urobiť mozaiku dôležitých momentov, ktoré ukazujú fungovanie náboženského života. Ľudia v tajnej cirkvi boli laici, ktorí chceli žiť čistý, autentický náboženský život. Kňazi v oficiálnej cirkvi boli často členmi združenia Pacem in Terris, ktoré malo cirkvi dodať legitimitu. Bolo to podobné ako účasť bežných občanov v strane, v ROH či SZM. Nemyslím si, že byť členom Pacem in Terris by bolo niečo výnimočné oproti dianiu v spoločnosti. Prečo vás práve táto téma, tento uhol pohľadu zaujal? Morálny konflikt kolaborujúceho kňaza je akoby vypätejší ako príbeh kolaborujúceho traktoristu. Nad tým by sa dnes nikto nepozastavil. Od kňaza sa očakáva, že život podriadi morálnym hodnotám, ktoré vyznáva. Keď ich porušuje, trochu to jeho poslanie stráca zmysel. Morálny konflikt na bohosloveckej fakulte vytvára väčší konflikt pre film a pre postavy. Spolu s Markom Leščákom ste na scenári pracovali s britskou dramatičkou a scenáristkou Rebeccou Lenkiewicz, ktorá ako jediná má od tejto témy odstup. Ako sa to prejavovalo? Od začiatku sme mali problém s tým, že je to špecifická východoeurópska téma. Chceli sme, aby západný divák, ale aj dnešní mladí ľudia, ktorí sa narodili v 90. rokoch, rozumeli tomu, o čom hovoríme. Zvolili sme si prístup, že nebudeme vysvetľovať vôbec nič. Nevysvetlili sme, prečo sa pri vysväcovaní kňaza v tajnej cirkvi rozprávajú cez rúru. To používal kardinál Korec, keď chcel niečo uchovať v tajnosti, pretože ho odpočúvali. Rozhodli sme sa film nerobiť vysvetľujúco-poučným spôsobom, snažili sme sa rozprávať tak, aby mal presah do súčasnosti, aby v tom vedel nájsť niečo aj divák, ktorý už zažíva iný typ problémov. A tým je to zrozumiteľné aj vonku. Rebecca vás teda strážila, aby ste nezišli z cesty? Má poľsky znejúce meno, ale je Londýnčanka, s východnou Európou nemá nič spoločné. Hrala úlohu rozprávacieho policajta, aby vo filme nebolo tých vecí ani veľa, ani málo. Aby miera informácií a emócií bola správne namiešaná, zrozumiteľná. Scenáristka Rebecca Lenkiewicz hrala úlohu rozprávacieho policajta, aby informácie a emócie boli správne namiešané a zrozumiteľné.
Zdroj: https://kultura.pravda.sk/film-a-televizia/clanok/574127-reziser-oce-ivan-ostrochovsky-vsetci-niecomu-sluzime/