10.09.2021
Miro Remo: Keď filmu dôveruješ, si ochotný urobiť preň všetko
Láska pod kapotou je sociálna dráma aj tragikomédia. Aký bol hlavný zámer pri uchopení Jaroslavovej neľahkej a zároveň bizarnej reality? Snažil som sa film otvoriť širšiemu publiku. Dokument je pre obecenstvo príliš úzkym hrdlom, je potrebné vpúšťať doň žáner, hrať sa. Viac sa pri tom celom baviť, veď film je aj zábava, na čo sa často zabúda. Pri Láske pod kapotou sme ustúpili od veľkých tém, aj celebritnej oblasti a šli sme zdanlivo do absolútnej banality. Je to síce film o zápase človeka, no akoby na veľmi malom piesočku. Dramaturgickým kľúčom je zacyklenosť, repetitívnosť situácií, prostredí. Prečo rozprávate práve takto? Túto formu sme zvolili zámerne. Taká totiž bola Jaroslavova realita, najviac to postavy vystihovalo. Považoval som to za najdôležitejšie, no málokto tomu rozumie. V jednej recenzii filmu vyčítali, že sa cyklí v tých istých šlamastikách až do finále. Ja mám však pocit, že život je podobne zacyklený. Do akej miery je realita ako východisko dokumentárneho rozprávania oslobodzujúca a naopak? Ako dokumentarista ovplyvňuješ, čo nakrúcaš. Zo života si vyberáš, čo ťa najviac zaujíma a deje sa to prirodzene. Dokument je slobodný v tom, že realita filmára prekvapuje, v tom mám tento filmový druh rád. Necháva ťa ako filmára žiť spolu s hrdinom. Je to zaujímavejšie ako fabulovať? Dokumentu možno viac dôverovať. O tom, čo rozprávaš, ťa presviedčajú momenty života. Pri fabulácii si stále kladieš otázku, či je to, čo tvoja postava prežíva, adekvátne jej rozhodnutiam, prežívaniu a hodné príbehovej linky, ktorú rozvíjaš. Keď filmu dôveruješ, si ochotný urobiť preň všetko. V hranom filme vytváraš nový priestor, ktorý nejestvuje, neustále máš pochybnosti, či funguje. V takom priestore sa pracuje ťažšie, aj sa mu ťažšie verí. Materiál, ktorý napísal život, je skrátka daný a v tom je jeho sila.
Zdroj: https://kultura.pravda.sk/film-a-televizia/clanok/600220-miro-remo-ked-filmu-doverujes-si-ochotny-urobit-pren-vsetko/