Intolerancia (1916)

"Otec filmovej réžie" (presadil dramatizujúci a psychologizujúci detail, zaktivizoval úlohu kamery, osvetlenia, interpunkcie, herca, zaviedol retro-vsuvky, dokonale pracoval s paralelnou a krížovou montážou, gradoval napätie zrýchľovaním frekvencie záberov z rôznych časopriestorových rovín, vytvoril katalóg dodnes platných sujetových a žánrových prototypov okrem grotesky...), vyznávač Biblie, Dickensa a Emersonovej filozofie sebestačnosti a mravného zdokonaľovania, vníma životné konflikty ako pravý idealista, v kategóriách abstraktného dobra a zla, so sklonom k melodramatizmu.
Vo veľkolepo vypravenej babylonskej evokácii chcel pretromfnúť všetko dovtedy nakrútené v tomto žánri (na čele s talianskou Cabíriou), naopak v decentnom príbehu Krista sa inšpiroval dokumentaristickými Pašijami, okrášlenými rozptýleným svetlom a velebnosťou rytmu. Evokácia Bartolomejskej noci s modro virážovanými scénami zaujme využitím lesku dlažobných kociek a stropov v dekorácii a má nadnesený herecký prejav v divadelnom štýle spoločnosti Film d´art, ktorá začiatkom 10. rokov propagovala veľké hviezdy javiska. Montáž spája v stále kratších pasážach rôzne epochy v príbehoch, prestúpených historickou naivitou (a zjednocovaných obrazom Nádeje - ženy s kolískou), no štvrtý príbeh s motívom štrajku robotníkov a s drámou justičného omylu je inšpirovaný tvárnosťou a mentalitou Ameriky s charakterizáciou sociálnych vrstiev, tlmočením individuálnych prežitkov a psychologických stavov. Hoci filozofická výpoveď diela je napriek úprimnej intencii priveľmi naivná a abstraktná, zrelými naratívnymi postupmi bol vytvorený veľký humanistický výpravný epos a zároveň almanach možností filmu.
Okrem nepochybných prínosov objavíme vo filme aj Griffithovu slabosť: sklon k megalománii a nevkusu. Vtedajší priemerný divák ešte nedokázal z plátna čítať všetky zložité významy, striedanie časových rovín ho miatlo a tak tvorca, investujúci 1,9 mil. dolárov (mal veľké zisky zo Zrodenia národa), zbankrotoval a neúspech ho rozdrvil ako podnikateľa i ako tvorivú osobnosť, takže sa stal obeťou superprodukcie, ktorú sám zaviedol. Film vznikol bez scenára, preto je obdivuhodná skladba záberov vnútri scén, kde sa detail stáva rytmickým akcentom a kde sa strieda napätie a uvoľnenie.

Marguerite de Navarre (Constance Talmadge)
Kto je na fotke?

Herecká filmografia

The Woman Who Rocks the Cradle (Lillian Gish)
Kto je na fotke?

Herecká filmografia

Ďalší herci:

Alma Rubens, Bessie Love, Carmel Myers, Carol Dempster, Clarence Geldart, Colleen Moore, Constance Collier, Daisy Jefferson, David Butler, Donald Crisp, Douglas Fairbanks, Elmer Clifton, Elmo Lincoln, Erich von Stroheim, Eugene Pallette, Eve Southern, Fiammetta Baralla, Francis McDonald, Frank Brownlee, George Beranger, George Fawcett, George Siegmann, George Walsh, Gino Corrado, Herbert Beerbohm Tree, Jewel Carmen, John P. McCarthy, Julia Faye, Karl Brown, King Vidor, Kitty Bradbury, Lillian Langdon, Lloyd Ingraham, Mae Marsh, Mary Alden, Mildred Harris, Miriam Cooper, Monte Blue, Natalie Talmadge, Nigel De Brulier, Noble Johnson, Olga Grey, Owen Moore, Pauline Starke, Peggy Cartwright, Ralph Lewis, Robert Harron, Russell Hicks, Sam De Grasse, Seena Owen, Spottiswoode Aitken, Tod Browning, Tully Marshall, Vera Lewis, W. S. Van Dyke, Wallace Reid, Walter Long