Peter Kerekeš: Každý národ by si mal nakrútiť svoj Amarcord
30.03.2022
Ktorý film je podľa vás najlepší a chceli by ste z neho urobiť remake?
Peter Kerekes je dokumentarista, režisér, scenárista a producent, ktorý sa narodil 03.04.1973 (vek 49 rokov) v Košiciach.
Peter Kerekes sa narodil v Košiciach. Absolvoval štúdium na Vysokej škole múzických umení, odbor dokumentárnej réžie v Bratislave (1991 – 1998). Svoje magisterské štúdium ukončil v roku 1998. O rok neskôr začal na škole pôsobiť ako doktorand a od roku 2003 na nej začal učiť ako pedagóg.
Peter Kerekes sa venuje predovšetkým dokumentárnej tvorbe. Svoje prvé filmy natočil už počas štúdia na škole. Jeho režijným debutom bola 16-minútová snímka Človek o knihe, kniha o človeku, ktorú produkovala Slovenská televízia. V roku 1996 natočil ďalší 16-minútový film Jozsef Balog, Príbenník v produkcii VŠMU.
Tretí, 50-minútový film, natočený v koprodukcii spoločnosti ARS Media, Slovenskej a Českej televízie Ladomírske morytáty a legendy (1998) zachytáva subjektívne spomienky obyvateľov obce Ladomirová. Pravdy o minulosti niet, je to len ľudská myseľ, ktorá zo skutočnosti robí morytáty – krvavé poučné príbehy a legendy.
Do kinodistribúcie vstúpil až v poradí šiestym filmom 66 sezón (2003). Ide o dlhometrážny dokument, ktorý zachytávala 66 sezón Starej plavárne v Košiciach. Príbeh dejín plavárne – miesta ľudských stretnutí – rámcujú obrazové spomienky režiséra na svojho starého otca. Nostalgický nádych snímky obohacuje aj rozprávanie režisérovej starej mamy. Režisér si napísal k tomuto filmu aj scenár. Kameramanom bol Martin Kollár. Hudbu skomponoval Marek Piaček, žiak Iľju Zelienku. Snímka 66 sezón je režisérovým dlhometrážnym ako i producentským debutom.
V roku 2004 a 2005 nasledovali snímky Helpers a Pomník, ktorý nebol ako súčasť väčších celkov. Dokument Helpers je epizódou medzinárodného projektu Cez hranice Über die Grenze – Fünf Ansichten von Nachbarn, v ktorej sa piati režiséri pokúsili zobraziť skúsenosti nových členov Európskej únie, najmä vo vzťahu k starému členskému štátu – k Rakúsku. Dokument Pomník, ktorý nebol je zasa súčasťou 10-dielneho projektu Pomníky – staronová tvár Európy, ktorý vznikal po pripojení nových štátov do Európskej únie. Každý diel predstavuje jednotlivú krajinu prostredníctvom príbehu pomníka. Slovenský dokument rozpráva príbeh o makete pomníka partizánom, ktorú kedysi filmári zabudli rozobrať a tak sa maketa postupne stala skutočnou spomienkou na hrdinstvo bojovníkov.
V roku 2008 dokončil Kerekéš druhý dlhometrážny dokument Ako sa varia dejiny, ktorého hrdinami sú vojenskí kuchári z rôznych kútov Európy. Film získal Zvláštnu cenu poroty na MF dokumentárnych filmov Hot Docs Toronto.
Po tomto filme sa Kerekes začal vrátil k televíznej tvorbe v seriáli Českej televízie Co by bylo kdyby (2010) a Zamatoví teroristi (2013). Film Zamatoví teroristi mapuje teroristické aktivity jednotlivcov v normalizačnom Československu. Myšlienky týchto ľudí ostali často nezrealizované, ale napriek tomu vytvorili osamelé hrdinské výkriky v homogénnej sivej mase občanov. Kerekes rozohráva otázku morálky, zmyslu a iracionality terorizmu v dnešnom svete.
Dokumentárna snímka Svadba a rozvod z rozumu (2013) vznikla v rámci česko-slovenského koprodukčného projektu Colnica. Cyklus Colnica/Celnica je prvým spoločným vysielaním RTVS a Českej televízie. Program vznikol pri príležitosti 20 rokov existencie samostatných štátov.
Kerekesovým posledným dokumentom je BATAstories (český názov: Baťa, první globalista), ktorý vznikol v koprodukcii Českej televízie a francúzsko-nemeckej televíznej stanice ARTE v roku 2018. V dokumente je nielen predstavená osobnosť českého podnikateľa Tomáša Baťu, ale na podklade výpovedí bývalých zamestnancov jeho fabrík a zobrazenia života súčasných obuvníkov na štyroch kontinentoch sú priblížené aj jeho názory a hodnoty, spájajúce v sebe silný individualizmus, dravé kapitalistické podnikanie a zároveň silné sociálne cítenie.
30.03.2022
Ktorý film je podľa vás najlepší a chceli by ste z neho urobiť remake?
Rozprávač