Dokumentární film o malíři, grafikovi, sochaři a fotografovi Rudovi Sikorovi, který patří k nejvýraznějším slovenským umělcům. Film vznikl během příprav jeho nejvelkolepější výstavy Sám proti sobě ve Veletržním paláci v Praze v roce 2006.
V roku 2005 režisér Martin Hanzlíček, kameraman Richard Krivda a strihačka Ľuba Ďurkovičová spolupracovali na dokumentárnom filme o bývalom nočnom strážnikovi Národného múzea v Prahe, básnikovi, spisovateľovi a filozofovi, Egonovi Bondym s názvom Mojich prvých 75... Egon Bondy. O rok neskôr sa stretli pri práci na Ďalšom celovečernom dokumente. Tentoraz o Rudovi Sikorovi. Tento maliar, grafik, sochár, fotograf a pedagóg sa narodil 17. apríla 1946 v Žiline a v rokoch 1963-1969 študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, Patrí k najvýraznejším slovenským umelcom, ktorý naviac i podstatným spôsobom ovplyvnil českú výtvarnú scénu. Prostredníctvom rôznych umeleckých druhov, techník a postupov reflektuje celý rad výrazných tém – z umeleckej oblasti napríklad stály vplyv klasickej moderny na umenie 20. storočia (dlhoročný cyklus Pre Maleviča); politické či ekologické problémy (séria Z mesta von), či kozmologické štúdie (Čierne diery, Antropický princíp a iné). Tento dokument vznikol počas príprav na jeho najveľkolepejšiu výstavu s názvom Sám proti sebe vo Veľtrhovom paláci v Prahe v roku 2006.
Stačí povedať meno Rudo Sikora a väčšine ľudí sa vybaví neprehliadnuteľná, robustná postava vysoko ceneného výtvarníka.
Rudo Sikora má totiž leví podiel, hoci to znie akokoľvek pateticky, na vzniku politického systému, v ktorom žijeme. Ale tento postoj tvorí len časť jeho zásluh, keďže ide o človeka, ktorého charakter sformovali pevné morálne princípy. Obhajovaním svojich názorov prispel v roku 1989, v rámci užšieho vedenia Verejnosti proti násiliu, k pádu socializmu. Nevyužil, na rozdiel od mnohých iných, vtedajšie "mocenské postavenie", ale naďalej sa venoval len tomu, v čom vidí svoje hlavné poslanie - tvorbe. Martina Hanzlíčka spolu s Richardom Krivdom zaujala práve téma morálnej zodpovednosti umelca ako problému celoživotnej výzvy.
Prostredníctvom inštalácie najväčšej súbornej výstavy Ruda Sikoru vo Veletržnom paláci v Prahe si kladú otázky o dôležitosti etického postoja umelca v jeho tvorbe i živote. Ako si zachovať tvár v spoločnosti, ktorá sa bezhlavo ženie do konzumu? Prinesie človeku šťastie opatrné prispôsobovanie sa priemeru? Režisér Hanzlíček neposkytuje hotové, jednoznačné odpovede, ale neobvyklou formou nastoľuje osobité filozofické východiská a konzekvencie Ruda Sikoru. Vďaka tomu vytvára skutočne zriedkavý metaforický obraz o údele umelca a jeho nepoddajnosti. - Miro Ulman
Réžia: Martin Hanzlíček
Scénar: Martin Hanzlíček
Hudba: Oldřich Veselý
Film Sám proti sebe nemá dostupný archív.
Pozrite všetky filmy s dostupným archívom: